اقتصاد

 اگر چه زیر ساختهای اقتصادی در کردستان عراق ضعیف است اما با توجه به وجود امنیت نسبی در این منطقه، کردها اقدامات قابل توجهی به منظور توسعه و پیشرفت و جذب سرمایه گذاریهای بین المللی برای بازسازی کردستان و ارائه الگویی از توسعه انجام داده و در این راستا قرادادهای کلانی با ترکیه، کشورهای غربی و نیزکشورهای عربی انجام داده اند. مهمترین منابع اقتصادی اقلیم نفت و گاز، کشاورزی و توریسم و تجارت است.

   کردستان نفت خیزترین بخش سرزمین عراق است. مقامات اقلیم علی رغم مخالفت دولت مرکزی قرادادهایی برای مطالعه، استخراج و صدور نفت از کردستان عراق به سایر کشورها امضا نموده اند. حدود 50 شرکت خارجی و داخلی از 26 کشور در امر نفت و گاز اقلیم فعال هستند. دولت اقلیم کردستان در امر صادرات نفت و گاز برنامه گسترده ای را در ده سال آینده دارد و در صدد است که تا سال 2020 صادرات نفت اقلیم به 3 میلیون بشکه نفت و چهارمین صادر کننده نفت در جهان باشد . اکنون اقلیم کردستان به عنوان یک واقعیت جدید و دروازه ورود به عراق مطرح می گردد و دولتها و بخشهای خصوصی به سرعت در حال سرمایه گذاری و ایفای نقش در این رابطه و تثبیت حضور خود در منطقه می باشند.

    با حضور 40 سرکنسولگری، نمایندگی خارجی و دفاتر تجاری در اربیل این منطقه در حال حاضر شاهد حضور روز افزون نمایندگی و شرکتهای خارجی می باشد. درحال حاضر حدود 11500 شرکت داخلی و خارجی در اقلیم به ثبت رسیده است. بیش از 2650 شرکت خارجی در کردستان عراق به ثبت رسیده که از این تعداد فقط در اربیل 1200 شرکت مربوط به ترکیه می باشد. تعداد شرکت های ایرانی ثبت شده در اقلیم حدود 460 شرکت می باشند.

   میزان سرمایه گذاری در اقلیم کردستان تاکنون به 24 میلیارد دلار رسیده است. کشورهایی که به طور چشمگیر درحال سرمایه گذاری در اقلیم هستند می توان به آمریکا، آلمان ، فرانسه ، انگلیس، ایتالیا، روسیه ، اوکراین، ترکیه، سوریه ، اردن ، امارات، کویت، هند،کره ، چین و ژاپن اشاره کرد. بیشترین سرمایه گذاریها در بخش ساختمانی، صنعت و توریسم بوده است. این سرمایه گذاری ها در بخش صنعت نفت و گاز بیش از دیگر بخشها بوده است.

شاخص های اقتصادی : اقلیم کردستان حداکثر با 4 % مالیات بر کالاها بعنوان یک منطقه آزاد تجاری شناخته می شود . نرخ بیکاری حدود 9% و تورم 4 % و حدود 11 میلیاردلار میزان واردات با جمعیت بیش از 5 میلیون نفر می باشد. مهمترین محصولات صادراتی و صادرات مجدد , نفت و گاز , محصولات کشاورزی و باغی , و انواع تولیدات صنایع نوشیدنی وغذایی , منسوجات است.

 

 فرودگاه ها:

    دو فرودگاه بین المللی اربیل و سلیمانیه برتوسعه روابط خارجی این منطقه بسیار موثر بوده است. فرودگاه اربیل تا سال ۱۹۹۱پادگان نظامی بود و در سال ۲۰۰۴بیشتر از آن برای فرود هواپیماهای جنگی آمریکایی استفاده می‌شد. این فرودگاه در دهه ۲۰۰۰میلادی رتبه بین‌المللی گرفت. بسته شدن مکرر فرودگاه‌های دیگر شهرهای بزرگ عراق همچون بغداد و بصره به رونق این فرودگاه کمک کرده‌است. افتتاح فرودگاه جدید اربیل در فروردین 90 فرصت مهم دیگری برای افزایش پروازها فراهم آورده است. این فرودگاه جنب فرودگاه قبلی و با مشارکت ترکیه ساخته شد. در هر هفته بیش از یکصد پرواز خارجی به 13 کشور که دارای خطوط پرواز مستقیم به اربیل هستند ، صورت می گیرد و این بسرعت در حال افزایش است.

 

مرزهای اقلیم کردستان با کشورهای همسایه:

 

الف- مرز های رسمی و غیر رسمی اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران

1- تمرچین-حاج عمران در آذربایجان غربی.

2- باشماق در  استان کردستان.

3- پرویز خان در استان کرمانشاه

 معابر غیر رسمی اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران

1- کیله سردشت - قلعه دیزه: استان آذربایجان غربی

2- سیرانبند- بانه: استان کردستان.

3- شیخ صله - پشته: استان کرمانشاه.

4- شوشمی: استان کرمانشاه.

ب- مرز  رسمی اقلیم کردستان با کشور ترکیه

ابراهیم خلیل

ج- مرزهای غیر رسمی اقلیم کردستان با کشور سوریه

- فیش خاپور ( قامیشلو) 

-ربیعه