گردشگری

صنعت گردشگری از دیگر زمینه‌های اقتصادی - فرهنگی مورد توجه حکومت اقلیم کردستان است. در سالهای گذشته بیش از یک میلیون گردشگر به  اقلیم کردستان مسافرت می کردند اما اکنون با توجه به بحرانهای موجود در اقلیم و درگیری با گروه تروریستی داعش و بحران مالی این تعداد گردشگران با کاهش شدیدی مواجه شده است. با توجه به شکوفایی اقتصادی اقلیم، جهت گیریهای غربی مقامات حکومت اقلیم و نیز عدم محدودیت های فرهنگی و دینی رایج در برخی کشورهای اسلامی که در اقلیم وجود ندارد، پیش بینی می‌شود در صورت تامین و استقرار امنیتی پایدار، ایجاد زیرساخت‌های لازم و امکانات رفاهی مناسب و مرتفع شدن بحرانهای موجود حضور گردشگران خارجی در سال های آینده به اقلیم رشد قابل توجهی داشته باشد. وزارت شهرداریها و گردشگری اقلیم در تلاش است تا با ایجاد بسترهای لازم، زمینه های جذب و افزایش گردشگران به اقلیم را فراهم کند. آب و هوای نسبتا ملایمتر نسبت به مرکز و جنوب عراق، پایین بودن سطح عمومی قیمت‌ها، نزدیکی جغرافیایی، برخورداری از امنیت نسبی، جدید و ناشناخته بودن منطقه، اجرای قانون لغو روادید با همه کشورهای جهان از سوی دولت اقلیم و نیز جاذبه امور اقتصادی، سرمایه گذاری و بازرگانی، وجود بازار کار مناسب و... از جمله مشوق های ورود خارجیان تا حدودی ماجراجو، فرصت طلب، کنجکاو، خوشگذران و کاریاب به اقلیم کردستان در سال‌های اخیر بوده است.

    هم اینک اقلیم کردستان عراق سالانه میزبان انبوه گردشگران ایرانی و عراقی به مناسبتهای گوناگون است. گردشگران ایرانی از سراسر ایران بویژه از استانهای همجوار اقلیم کردستان مانند استان کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، همدان و غیره به انگیزة دیدارهای خانوادگی و یا بازدیدهای تفریحی و نیز خرید کالا و شرکت در جشنهای نوروز و غیره عازم شهرهای اقلیم می شوند. همچنین شهروندان عراقی ساکن مناطق مرکزی و جنوبی عراق برای گریز از هوای گرم این مناطق و نیز با توجه به امنیت نسبی بالاتر اقلیم نسبت به دیگر مناطق عراق به مناسبتهای گوناگون راهی اقلیم کردستان می شوند.

      در اقلیم کردستان نزدیک به 450 هتل و مسافرخانه وجود دارد مهم ترین هتلهای موجود در شهر سلیمانیه گراند میلینیوم، هتل تایتانیک، هتل های کرست، هتل رامادا و .... می باشد.

   

توصیه های ضروری برای مسافرت به اقلیم کردستان عراق

1 . باتوجه به لغو یک طرفه روادید از سوی دولت اقلیم کردستان برای ایرانیان، حداکثر مدت مجوز اقامت موقت صادره در مرزهای ورودی (زمینی و هوایی) اقلیم کردستان عراق 30 روز می باشد. بنابر این ضروری است مسافرین گرامی برنامه ریزی لازم را برای بازگشت خود پیش از پایان مهلت قانونی مقرر به انجام رسانند. ادامه اقامت بدون مجوز ، مشکلات قانونی درپی داشته و متخلفین به جرم اقامت غیرقانونی به حبس محکوم خواهند شد.

2 . مسافرین ایرانی جهت ورود به اقلیم کردستان عراق نیازمند داشتن گذرنامه معتبر  و برخوردار از حداقل 6 ماه اعتبار پیش از پایان اعتبار گذرنامه می باشند.

3. هر فرد ایرانی که فاقد کارت اقامت اقلیم کردستان باشد برای ورود به اقلیم کردستان باید مبلغ 25 هزار دینار عراقی در مبادی ورودی مرز پرداخت کند.

4. مجوز ورود به اقلیم کردستان صرفا جهت مسافرت به استانهای سلیمانیه، اربیل ، دهوک و حلبچه بوده و در صورت نادیده گرفتن این موضوع و تردد به سایر مناطق عراق از جمله کرکوک، بغداد، کربلا، نجف، سامرا و ... غیرقانونی بوده و با متخلفین از سوی دولت مرکزی عراق برخورد قانونی (بازداشت، زندانی شدن، جریمه و...) خواهد شد.

5. اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق با هرگونه جابجایی، خرید و فروش، همراه داشتن و استعمال موادمخدر و به هر مقدار (حتی اندک) شدیدا برخورد کرده و حتی همراه داشتن داروهای ترک اعتیاد مانند شربت متادون، قرص های مسکن قوی و قرص های روان گردان مانند آمفتامین، ترامادول، دیازپام، والیوم، کودئین، سومادریل و ... ممنوع بوده و از 3 تا 20 سال زندان را در پی خواهد داشت.

5 . همراه داشتن هرگونه اسلحه و مهمات در اقلیم کردستان ممنوع است.

6 . سفارت ج.ا.ایران در بغداد و سرکنسولگری های کشورمان در شهرهای اربیل، سلیمانیه، کربلا، نجف و بصره آماده خدمات رسانی به هم میهنان گرامی می باشند.

7. اختلاف ساعت عراق با ایران نیم ساعت می باشد. این اختلاف ساعت در 6 ماهه نخست سال، یک ساعت و نیم است.

8. شماره تلفن های ضروری نمایندگی های ج.ا.ایران در عراق جهت تماس در وقت اداری به شرح زیر است:

سفارت ج.ا. ایران در بغداد: 5376339 - 5377605 - 5376340 (1)،(00964)

کنسولگری ایران، سلیمانیه: 4848 319 - 4222 319 (53)،(00964)

کنسولگری ایران، اربیل:2444 222 -5989 222 - 5988 222 (66)(00964)